۶ علامت و نشانه اولیه آنفولانزا

تشخیص علائم اولیه آنفولانزا می‌تواند به جلوگیری از شیوع بیماری و همچنین درمان آن قبل از پیشرفتش کمک کند.

علائم اولیه بیماری آنفولانزا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• بدندرد و لرز
  • سرفه
  • گلو درد
  • مشکلات مربوط به دستگاه گوارش
  • سردرد

بیماری آنفولانزا یک سری علائم اولیه مختص کودکان دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با علائم اولیه و درمان بیماری آنفولانزا به خواندن این متن  ادامه دهید. سایر علائم آنفلوانزا را در این نوشته توضیح داده‌ایم.

۱. خستگی بیش از اندازه و ناگهانی

روزهای کوتاه و کاهش نور خورشید می‌تواند منجر به احساس خستگی شود. بین خستگی عادی و خستگی مفرط تفاوت‌هایی وجود دارد.

خستگی مفرط و ناگهانی یکی از علائم اولیه آنفولانزا است. اگرچه آنفولانزا علائم اولیه دیگری نیز دارد. خستگی می‌تواند از علائم سرماخوردگی معمولی نیز باشد، اما شدت خستگی در بیماری آنفولانزا بیشتر است . احساس خستگی و ضعف مفرط می‌تواند در فعالیت‌های نرمال شما اختلالاتی ایجاد کند.

در این چنین شرایطی باید فعالیت‌های خود را کاهش داده و به بدن خود استراحت دهید. چند روز از محل‌کار یا مدرسه مرخصی گرفته و در تخت‌خواب خود بمانید. استراحت کردن سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در مبارزه با ویروس‌ها به شما کمک خواهد کرد.

۲. بدن‌درد و لرز

بدن درد و لرز نیز از علائم اولیه معمول بیماری آنفولانزا هستند.

درصورتی که به ویروس آنفولانزا مبتلا شده باشید احتمال دارد تصور کنید بدن‌دردتان دلیل دیگری دارد، مثلاً این بدن‌درد می‌تواند به دلیل ورزش کردن باشد. این درد می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن و مخصوصاً در نواحی سر، پشت و پاها باشد.

این بدن‌درد می‌تواند همراه با لرز باشد. آنفولانزا می‌تواند قبل از ایجاد تب سبب لرز شود.

پتو پیچیدن به خودتان می‌تواند به بالابردن دمای بدن کمک کرده و به این صورت لرز شما را کاهش دهد. درصورتی که بدن درد داشتید می‌توانید از مُسکن‌هایی از قبیل استامینوفین (تایلنول)، یا ایبوپروفن (آدویل، موترین) استفاده کنید.

۳. سرفه

سرفه‌های خشک و مداوم می‌تواند از علائم اولیه بیماری باشد. این سرفه‌ها می‌تواند جزو علائم آنفولانزا باشد. آنفلوانزا می‌تواند خس‌خس سینه و تنگی‌نفس نیز ایجاد کند. ممکن است سرفه‌های شما خلط‌دار باشد.

اگرچه سرفه‌های خلط‌دار در مراحل اولیه آنفلوانزا ایجاد نمی‌شوند. درصورتی‌که به مشکلات تنفسی از جمله آسم یا آمفیزم مبتلا هستید، با پزشک خود تماس گرفته و با او مشورت کنید تا بیماری شما عوارض دیگری نداشته باشد. در صورتی که احساس می‌کنید بازدم شما بدبو است و یا خلط شما رنگی شده با پزشک خود تماس بگیرید. ابتلا به برونشیت یا ذات الریه می‌تواند از عوارض آنفلوانزا باشد.

برای کاهش تعداد سرفه‌ها می‌توانید از داروهای تسکین‌دهنده سرفه یا قطره سرفه استفاده کنید. مرطوب نگاه‌داشتن گلو و نوشیدن آب و چای بدون کافئین نیز می‌تواند به شما کمک کند. همیشه به هنگام سرفه کردن جلوی دهان خود را بگیرید و برای جلوگیری از گسترش عفونت دستان خود را بشویید.

۴. گلودرد

سرفه‌های مربوط به آنفلوانزا می‌تواند منجر به گلودرد شود. برخی از ویروس‌ها مانند آنفلوانزا، می‌توانند بدون سرفه نیز باعث گلودرد شوند.

در مراحل اولیه آنفولانزا، در گلو احساس خارش ایجاد می‌شود. شاید به هنگام خوردن غذا و نوشیدن نوشیدنی نیز احساس عجیبی داشته باشید. احتمال دارد با پیشرفت عفونت ویروسی، گلودرد شما بدتر شود.

چای بدون کافئین و آب بنوشید، سوپ مرغ و رشته بخورید. ۸ اونس آب ولرم، یک قاشق چای‌خوری و یک دوم قاشق چای‌خوری جوش شیرین را مخلوط کرده و آن را غرغره کنید.

۵. تب

تب نشان می‌دهد که بدن شما در حال مبارزه با عفونت‌ها است. تب‌های مربوط به بیماری آنفلوانزا معمولاً بیش از ۳۸ درجه سانتی‌گراد است.

تب یکی از نشانه‌های معمول آنفولانزا است، اما هرفردی که به این بیماری مبتلا شود تب نمی‌کند. همچنین وقتی به این ویروس مبتلا شوید احتمال دارد احساس لرز نیز داشته باشید اما تب نکنید.

معمولاً ایبوپروفین و استامینوفین برای این کاهش این حالت مناسب هستند، اما این داروها نمی‌توانند به بهبود و درمان بیماری کمک کنند.

۶. مشکلات گوارشی

علائم اولیه بیماری آنفولانزا می‌تواند به نواحی پایین‌تر از سر،گلو و سینه نیز گسترش پیدا کند. برخی از انواع این ویروس می‌تواند منجر به اسهال، حالت تهوع، معده درد و یا استفراغ شود.

اسهال و استفراغ از عارضه‌های کمبود آب در بدن هستند. برای جلوگیری از کم‌آبی، آب، نوشیدنی‌های ورزشی، آبمیوه بدون قند، چای بدون کافئین بنوشید.

علائم اولیه آنفولانزا در کودکان:

ویروس آنفولانزا در کودکان نیز علائم اولیه فوق را ایجاد می‌کند. اگرچه احتمال دارد کودکان علائم دیگری نیز داشته باشند و این علائم به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند. این علائم اولیه می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• ننوشیدن آب کافی
  • گریه بدون اشک
  • بیدار نشدن از خواب و ارتباط نگرفتن با دیگران
  • عدم توانایی در غذاخوردن
  • تب داشتن
  • مشکل در ادرار

تمایز قائل شدن بین آنفولانزا و سرماخوردگی در کودکان کار دشواری است.

کودک با مبتلا شدن به سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌تواند علائمی مانند سرفه، گلودرد، و بدن درد داشته باشد. این علائم اولیه در آنفلوانزا شدیدتر هستند. اگر کودکتان تب بالا یا علائم دیگری ندارد، احتمالاً به سرماخوردگی مبتلا شده است. اگر نگران علائم اولیه کودک خود هستید می‌توانید با متخصص اطفال تماس بگیرید.

علائم اورژانسی آنفلوانزا:

آنفلوانزا یک بیماری پیش‌رونده است. این بدان معنا است که بیماری می‌تواند بدتر شود. افراد به صورت یکسان نسبت به این بیماری واکنش نشان نمی‌دهند. وضعیت کلی سلامتی شما می‌تواند شدت این بیمای را مشخص کند. ویروس بیماری آنفولانزا می‌تواند خفیف یا شدید باشد.

درصورتی که علائم زیر را داشتید باید مراقبت‌های پزشکی انجام دهید:

• درد در ناحیه قفسه سینه
  • مشکلات تنفسی
  • متمایل شدن رنگ پوست و لب‌ها به رنگ آبی
  • کم آبی شدید
  • سرگیجه و گیجی
  • تب مکرر و شدید
  • بدترشدن سرفه‌ها

عوارض احتمالی آنفلوانزا:

معمولاً علائم اولیه آنفولانزا طی یک الی دو هفته از بین می‌رود. اگرچه در برخی از موارد (علی الخصوص برای افرادی که در ریسک هستند) بیماری آنفلوانزا میتواند عوارض دیگری نیز داشته باشد. برخی از این عوارض عبارت‌اند از:

• ذاتالریه
  • برونشیت
  • سینوزیت
  • عفونت گوش
  • آنسفالیت

دوره نقاهت:

اگر به بیماری آنفولانزا مبتلا شده باشید، باید یک دوره نقاهت را طی کنید. توصیه می‌شود که در صورت ابتلا به آنفلوانزا تا زمانی که به مدت ۲۴ ساعت بدون مصرف تب‌بُرها تب نداشتید، مرخصی گرفته و سرکار نروید. حتی در صورتی که تب ندارید، تا زمانی که سایر علائم اولیه از بین بروند باید در خانه استراحت کنید. بهتر است زمانی که بهتر شدید و احساس خستگی نداشتید به محل کار یا مدرسه برگردید.

دوره‌ی بهبودی برای افراد مختلف متفاوت است.

داروهای ضدویروس می‌توانند زمان بهبودی را سریع‌تر کرده و بیماری را کنترل کنند. احتمال دارد پس از بهبودی نیز برای چند هفته احساس خستگی و سرفه داشته باشید. اگر علائم آنفلوانزا بدتر شد و برگشت حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

از خودتان محافظت کنید

حفاظت از خود در برابر ویروس‌های تنفسی در فصول آنفولانزا یکی از الویت‌ها است.

ویروس آنفلوانزا می‌تواند از طریق قطرات بزاق و عطسه یا سرفه‌ی فرد آلوده به سایر افراد منتقل شود.

این قطرات می‌توانند تا فاصله ۲ متری افراد را آلوده کنند. شما می‌توانید با تنفس هوایی که دارای این قطرات است و یا با لمس اشیایی که این قطرات روی آن‌ها قرار گرفته‌اند بیمار شوید.

جلوگیری از آنفولانزا

خبر خوب این است که میتوان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. یکی از بهترین راههای پیشگیری از ابتلا به این بیماری دریافت سالانه واکسن آنفلوانزا است. تمامی افراد از ۶ ماهه تا افراد مسن و زنان باردار میتوانند این واکسن را دریافت کنند.

در اینجا میتوانید برخی دیگر از اقدامات مربوط به پیشگیری را مشاهده کنید:

• از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید.
  • اگر بیمار هستید و تب دارید درخانه بمانید.
  • برای محافظت از دیگران به هنگام سرفه کردن جلوی دهان و بینی خود را بگیرید.
  • دستان خود را بشویید.
  • تعداد دفعات لمس دهان و بینی خود را محدود کنید.