کاربرد لوبکتومی ریه چیست؟

لوبکتومی ریه lobectomy، برداشتن بخشی از ریه بیمار یا آسیب دیده است که بیشتر اوقات آسیب به دلیل سرطان ریه رخ داده است. به طور خاص، لوبکتومی ریه معمولاً برای سرطان های سلول کوچک ریه (NSCLC) انجام می شود که در آن تومور محدود به یک لوب است.

هر یک از ریه های، از بخشی به نام لوب تشکیل شده  اند، ریه راست دارای سه لوب و ریه سمت چپ دارای دو لوب است. لوبکتومی، نوعی جراحی سرطان ریه است که در آن یک لوب ریه برداشته می شود زیرا حاوی تومورهای بدخیم است. لوبکتومی گاهی اوقات برای سایر موارد مانند سل، COPD  شدید یا ضربه ای که باعث قطع عروق اصلی در نزدیکی ریه ها شده است، انجام می شود.

دو روش اصلی برای این جراحی وجود دارد. تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع مناسب می تواند در روند بهبودی، عوارض احتمالی و پیش آگهی پس از لوبکتومی موثر باشد.

lobectomy کمتر تهاجمی است و عملکرد ریه را در مقایسه با پنومونکتومی، بیشتر حفظ می کند. پنومونکتومی، جراحی که شامل برداشتن کل ریه است.

انواع لوبکتومی lobectomy

با استفاده از چند روش مختلف می توان لوب ریه را برداشت و این جراحی را انجام داد.

لوبکتومی باز 

لوب ریه ها از طریق یک برش طولانی در کنار قفسه سینه برداشته می شود. این شامل باز کردن دنده ها از یکدیگر برای دسترسی به ریه ها است. این نوع جراحی معمولاً برای برداشتن تومورهای بزرگتر مرحله ۲ و مرحله ۳ از ریه ها و غدد لنفاوی صورت می گیرد.

جراحی توراکوسکوپی با کمک ویدیو (VATS)

در VATS لوب ریه از طریق چند برش کوچک در قفسه سینه با کمک ابزار و دوربین برداشته می شود. این روش در حال تبدیل شدن به روش ارجح است. لوبکتومی VATS احتمال دارد برای مرحله 1 یا مرحله 2 سرطان ریه (NSCLC) در نظر گرفته شود.

لوبکتومی VATS می تواند عوارض کمتری نسبت به لوبکتومی باز داشته باشد.

جراحی توراکوسکوپی با کمک ربات (RATS)

RATS جراحی مشابه با VATS است اما با روبات انجام می شود، همچنین به نظر می رسد RATS باعث عوارض کمتر و مدت زمان کمتر در بستری شدن در بیمارستان پس از لوبکتومی می شود.

بیماران عزیز از این پس می توانید با مراجعه به بخش ویزیت آنلاین، براحتی معاینه و سوالات خود را از دکتر مهسا موسوی فوق تخصص بیماری های ریوی بپرسید.

کاربرد لوبکتومی ریه چیست؟

هنگام تصمیم گیری در مورد نوع لوبکتومی، پزشک موارد زیر را در نظر می گیرد:

  • میزان درد
  • اندازه تومور
  • سلامت عمومی
  • خصوصیات سرطان خاص
  • جایی که تومور واقع شده است.
  • میزان انتشار تومور ها به بافت اطراف
  • وضعیت عملکرد ریه ها قبل از جراحی
اندازه و محل تومورها

محل قرار گرفتن برخی تومورها ،انجام VATS را بسیار دشوار می کند و در این موارد، لوبکتومی باز احتمال دارد بهتر باشد و شاید کل تومور برداشته شود. در طول جراحی، اگر جراح متوجه شود که سرطان برای کنترل از طریق ویدئو بسیار بزرگ است، یا اگر نگرانی دیگری وجود داشته، ممکن است روش جراحی را تغییر داده و لوبکتومی باز قفسه سینه را شروع کند.

درد

بررسی ها نشان داده است که دوره نقاهت پس از لوبکتومی VATS اغلب کوتاهتر بوده و درد آن پس از عمل کمتر از لوبکتومی باز است. سندرم توراکوتومی postpneumonectomy درد قفسه سینه مداوم است که چند ماه تا سال پس از عمل جراحی سرطان ریه ممکن است بروز کند.

به دنبال جراحی باز قفسه سینه برای NSCLC، 70 درصد بیماران درد را حداقل دو ماه پس از عمل گزارش کردند. حدود 40٪ بیماران یک سال بعد از آن درد خاصی داشتند، 5٪ گفتند که درد آنها زیاد بوده است.

هیچ بررسی مقایسه ای مشخصی درباره درد برای VATS یا RATS وجود ندارد، اما به نظر می رسد که زمان جراحی کوتاهتر و ماهیت کمتر تهاجمی این روش ها، درد را کاهش می دهد.

همه جراحان در انجام VATS راحت نیستند و این می تواند در روشی که، در نهایت آنها توصیه می کنند نقش داشته باشد.

دکتر مهسا موسوی، فوق تخصص بیماری های ریه و آسم

دارای بورد فوق تخصصی، عضو انجمن متخصصان ریه اتحادیه اروپا و ایران

لازم به ذکر است که خدمات اسپیرومتری، برونکوسکوپی، تست خواب و توراسنتز مایع پلور(کشیدن آب ریه) توسط پزشک انجام میشود

جهت هماهنگی با مطب تماس بگیرید

آدرس مطب : مشهد- میدان ده دی-خیابان رازی غربی- بین راضی 8 و 10- ساختمان پزشکان آریا – مطب دکتر مهسا موسوی

شماره تماس : 38584681-051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =

دکمه بازگشت به بالا