پلورال افیوژن (پلوریس) چیست؟

پلورال افیوژن، یک مشکل جدی است که در نتیجه تجمع مایع در حفره پلور بیمار رخ می‌دهد. پلورا (غشای ریه) از ۲ غشاء تشکیل شده است که حفره‌های ریه و قفسه سینه را می‌پوشانند. تجمع آب در فضای بین این غشاهای اطراف سطح خارجی ریه و سطح داخلی دیواره قفسه سینه را پلورال‌افیوژن می‌نامند.

به طور معمول، بین این دو غشا، مایع بسیار کمی (۲۰ میلی لیتر) وجود دارد. به دلیل بسیاری از بیماری‌های ریوی یا خارج ریوی، افزایش ترشح مایع و کاهش بازجذب، مقدار مایع بین غشاها بیشتر می‌شود. در چنین مواردی تصویری به نام پلورال افیوژن (پلورسی) رخ می‌دهد.

پلورال افیوژن (پلوریس) چیست؟

غشای پلور در ریه، دو لایه است و تقریباً ۲۰ میلی لیتر مایع دارد. این مایع لغزنده به ریه‌ها اجازه می‌دهد تا آزادانه حرکت کنند. با این حال در برخی شرایط، مقدار مایع بین غشاها افزایش می‌یابد و به آن پلورال افیوژن یا پلوریت می‌گویند. دلیل افزایش مایعات ممکن است کاهش جذب یا تولید غیرطبیعی مایع باشد.

بیماران عزیز از این پس می توانید با مراجعه به بخش ویزیت آنلاین، براحتی معاینه و سوالات خود را از دکتر مهسا موسوی فوق تخصص بیماری های ریوی بپرسید.

علت پلورال افیوژن چیست؟

افزایش مایع بین غشاها ممکن است به دلیل یک یا چند مورد از شرایط زیر، به ویژه بیماری‌های جدی مانند سرطان رخ دهد؛ از جمله عواملی که باعث پلورال افیوژن می‌شوند، عبارت‌اند از:

• عوارض جانبی برخی داروها
  • نارسایی قلبی
  • فشار خون ریوی
  • ادم ریوی
  • برخی بیماری‌های کبدی
  • انسداد عروق در ریه
  • شکستگی دنده
  • عوارض ناشی از جراحی قلب
  • ذات الریه
  • بیماری‌های کلیوی

علائم پلورال ‌فیوژن (پلوریسی) چیست؟

علائم و شدت پلوریت از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ با این حال، علائم شایع در بیماران پلورال افیوژن در ادامه ذکر شده است:

روش‌های تشخیصی پلورال افیوژن (پلوریسی)

برای تشخیص بیماری لازم است ابتدا شکایات و علائم را به پزشک اطلاع دهید. پزشک ممکن است معاینه فیزیکی را انجام دهد تا با در نظر گرفتن سابقه پزشکی بیمار، تشخیص اولیه را در کنار رفع برخی از بیماری‌ها انجام دهد. برای تشخیص قطعی می‌توان از قفسه سینه رادیوگرافی درخواست کرد و حفره قفسه سینه و ریه‌ها را مشاهده کرد. علاوه بر این، ریه‌ها را می‌توان با کمک توموگرافی کامپیوتری با جزئیات بیشتری بررسی کرد.

ممکن است پزشک، انجام سونوگرافی را برای بیمار درخواست کند تا بتواند بررسی کند که مایع در کجای ریه انباشته شده است. مقدار مایع را نیز می‌توان با این روش کشف کرد. برای تعیین علت افزایش مایعات می‌توان از روشی به نام توراسنتز استفاده کرد. به لطف این روش از مایع بین غشاها نمونه برداری می‌شود و آزمایشات لازم برای بررسی شرایطی مانند سرطان یا عفونت انجام می‌شود.