چه چیزی موجب برونشیت می شود؟

هر دو پاتوژن ویروسی و باکتریایی را می توان عامل بیماری برونشیت دانست، به ویژه اگر بیماری برونشیت حاد باشد. با این حال ویروس هایی که موجب سرماخوردگی و یا آنفولانزا می شوند خطرناک ترین عوامل هستند.

شما ممکن است که این عفونت ها را با استنشاق هوای حاوی قطرات ریز ویروس که از بینی و دهان فرد آلوده هنگامی که سرفه یا عطسه می کند و بیرون می آید، بگیرید و همچنین ممکن است با تماس با سطوح آلوده و وسایل آلوده در خانه و اماکن عمومی مانند دستگیره درها و صفحه کلید، عفونی شوید.

حالت معمول انتقال از طریق دست هایی است که یک شی را لمس می کنند و متعاقباً در نزدیکی بینی یا دهان قرار می گیرند که از طریق آن ویروس وارد سیستم بدن شما می شود.

علل برونشیت چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، بیماری برونشیت زمانی رخ می دهد که لوله های تنفسی به علت ویروس ها، باکتری ها یا ذرات متورم می شوند و علت برونشیت حاد و برونشیت مزمن متفاوت است .

برونشیت حاد:

ویروس ها به ویژه ویروس های عامل آنفولانزا و سرماخوردگی، عامل اصلی برونشیت حاد هستند. هم چنین قرارگیری در معرض دود، گرد و غبار و آلودگی هوا ممکن است به ریه ها صدمه بزند که منجر به برونشیت حاد می شود.

برونشیت حاد شایع ترین نوع این بیماری است و دوره اش نسبتاً کوتاه است و با التهاب موقت مجاری هوایی مشخص می شود و معمولاً در مسیر برخی دیگر از عفونت تنفسی فوقانی دیگر ایجاد خواهد شد و در طول زمستان و در میان کودکان زیر پنج سال، شایع تر است، اگرچه منحصر به آن ها نیست.

برونشیت مزمن:

وقتی ریه تحریک شود و آسیب دیده باشد دچار برونشیت مزمن می شوید.

برونشیت مزمن نوعی بیماری ریوی مزمن (COPD) در امتداد همان خطوط به عنوان برخی از بیماری های ریوی دیگر است که باعث آسیب دائمی تنفسی مانند آمفیزم می شوند و بر خلاف برونشیت حاد، این وضعیت بسیار شدیدتر و طولانی مدت است و خود را با سرفه کردن های روزانه نشان می دهد که سه ماه طول می کشند و پس از آن در طول دو سال بعدی تکرار خواهند شد.

در حقیقت، آسیب ناشی از این مرحله پیشرفته برونشیت تا لوله های برونش ممکن است هرگز به طور کامل بهبود نیابند و نشانه هایش اغلب تکرار می شوند.

برونشیت مزمن می تواند به علت قرار گرفتن طولانی مدت در سموم محیطی نظیر دود دخانیات، آلودگی هوا، گاز های شیمیایی و گرد و غبار ایجاد شود و در میان افراد بیش از 40 سال شایع تر است.

سیگار کشیدن دلیل اصلی این بیماری است. و عوامل دیگری نیز می توانند تاثیر داشته باشند مانند بودن در معرض آلودگی هوا، گرد و غبار و غیره برای مدت طولانی یا تکرار برونشیت حاد باشند.

عواملی که احتمال ابتلا به برونشیت شما را افزایش می دهند، عبارتند از:

– سیگار کشیدن. افرادی که سیگار می کشند یا با سیگاری ها زندگی می کنند در معرض خطر بالای برونشیت حاد و مزمن قرار دارند.

– مقاومت کم. این ممکن است ناشی از یک بیماری حاد دیگر مانند سرماخوردگی، یا یک وضعیت مزمن که سیستم ایمنی شما را به خطر می اندازد، باشد . افراد مسن، نوزادان و کودکان بزرگ تر آسیب پذیری بیشتری نسبت به عفونت دارند.

– قرار گرفتن در معرض کارهای تحریک کننده. خطر ابتلا به برونشیت در صورتی بیشتر است که شما در اطراف محرک های خاصی برای ریه کار کنید، مانند حبوبات یا منسوجات و یا در معرض گازهای شیمیایی قرار گرفته باشید. تنفس مواد تحریک کننده مانند دود و مواد شیمیایی در محصولات خانگی و دود دخانیات می توانند باعث مشکل در سیستم تنفسی شما شود و این وضعیت را تحریک کند.

– رفلاکس معده. سوزش سردل می تواند گلوی شما را تحریک کند و باعث شود که بیشتر در معرض برونشیت قرار داشته باشید.

– شغل – قرار گرفتن در معرض مکرر یا طولانی مدت در برابر دودهای شیمیایی ، گرد و غبار و سایر سموم در محل کارتان می تواند برای ریه های شما خطرناک باشد و می تواند باعث برونشیت و سایر انواع COPD شود. اگر آسیب ریوی به مرحله غیرقابل تحمل نرسیده باشد، هنگامی که دیگر در معرض ماده تحریک کننده نباشید ، علائم نوع “برونشیت شغلی” فروکش می کند. برخی از مواد تحریک کننده شغلی شامل:

– آمونیاک

– اسیدهای قوی

– گرد و غبار

– کلر

– پارچه (الیاف پارچه ای)

– افرادی که ایمنی بدنی ضعیفی دارند یا به بیماری های مزمن یا برخی شرایط مزمن دیگر مبتلا هستند.

– افرادی که با برخی شرایط ریوی دیگر مانند آسم دست و پنجه نرم می کنند.

دکتر مهسا موسوی، فوق تخصص بیماری های ریه و آسم

دارای بورد فوق تخصصی، عضو انجمن متخصصان ریه اتحادیه اروپا و ایران

لازم به ذکر است که خدمات اسپیرومتری، برونکوسکوپی، تست خواب و توراسنتز مایع پلور(کشیدن آب ریه) توسط پزشک انجام میشود

جهت هماهنگی با مطب تماس بگیرید

آدرس مطب : مشهد- میدان ده دی-خیابان رازی غربی- بین راضی 8 و 10- ساختمان پزشکان آریا – مطب دکتر مهسا موسوی

شماره تماس : 38584681-051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − یک =

دکمه بازگشت به بالا