تفاوت میان بیماری برونشیت و ذات الریه

ذات الریه یا سینه پهلو به وضعیت التهابی ریه گفته می‌­شود. در این بیماری کیسه­‌های هوایی میکروسکوپی که با نام آلوئول‌ها نیز شناخته می­‌شوند، تحت تاثیر قرار می‌­گیرند. این بیماری ممکن است در اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری یا بیماری خودایمنی ایجاد گردد.

هنگامی که فرد به ذات الریه مبتلا می­‌شود، کیسه­‌های هوایی موجود در شش‌­هایش متورم می­‌گردند و درون آن­ها با نوعی مایع پر می­‌شود. در این وضعیت اکسیژن کمتری به اندام‌­ها می­‌رسد و تبادلات گازی در بدن کاهش می‌­یابد.

از مهم­ترین علائم بیماری ذات الریه می­‌توان به :

• سرفه‌­ی دارای خلط
  • درد قفسه سینه
  • و اشکال در تنفس اشاره نمود.

این بیماری با استفاده از اشعه ایکس و کشت خلط شناسایی گشته و تشخیص داده می­‎‌شود.

در حال حاضر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ذات الریه واکسن­ این بیماری در دسترس عموم قرار می­‌گیرد. با توجه به علت زمینه‌ه­ای این بیماری، پزشک اقدام به تجویز داروهایی نظیر آنتی بیوتیک می‌­کند. در صورت ابتلا به نوع حاد بیماری ذات الریه ممکن است فرد بیمار در بیمارستان بستری شود.

بیماری آمفیزم چیست؟

آمفیزم به معنی تخریب پارانشیم ریوی می‌­باشد و می‌­تواند منجر به از بین رفتن ویژگی ارتجاعی ریه و از بین رفتن دیواره­‌ی کیسه‌های حبابکی موجود در شش­‌ها شود.
آمفیزم از اجزای اصلی بیماری مزمن انسدادی ریه می‌­باشد. تمامی افرادی که سیگار استعمال می­‌کنند به درجاتی از آمفیزم دچار می‌گردند.
در این بیماری با از بین رفتن دیواره­‌ی حبابچه‌ها، فرد مبتلا به تنگی نفس می‌شود. پیشروی بیماری آمفیزم به تعداد دفعاتی که در روز سیگار مصرف می‌کنید بستگی دارد.

بیماری آسم چیست؟

آسم یک بیماری التهابی رایج است که باعث می­‌شود مجاری هوایی به صورت برگشت پذیر برای مدتی بسته شوند.

• خس خس گلو
  • و سرفه از نشانه­‌های سه گانه بیماری آسم می­‌باشد.

عوامل ایجاد کننده­‌ی بیماری آسم متغیر است. مهم­ترین عوامل ایجاد آسم عوامل ژنتیکی و محیطی می­‌باشد. تشخیص بیماری آسم معمولا بر اساس الگوی علائم بیماری، اسپیرومتری و پاسخ به درمان در طول زمان می­‌باشد.

بیماری لارنژیت چیست؟

لارنژیت به التهاب حنجره گفته می‌شود. لارنژیت می‌تواند ایجاد بدصدایی یا از دست دادن موقتی صدا به دلیل تحریک تارهای صوتی گردد.
در صورتی که به مدت ۳ هفته این علائم را داشته باشید ممکن است به نوع حاد این بیماری مبتلا شده باشید.
اما اگر علائم ذکر شده بیشتر از ۳ هفته در بدن شما دیده شود، احتمال دارد بیماری شما از نوع مزمن باشد.
در دوره­‌ی میان­سالی احتمالا بروز لارنژیت مزمن بیشتر وجود دارد و لازم به ذکر است که مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می­‌گردند.

بیماری سرطان ریه یا سرطان برونشیت چیست؟

از دیگر بیماری­‌هایی که در اثر عوامل مختلفی می­‌تواند ایجاد گردد، سرطان ریه یا سرطان برونشیت می­‌باشد.
در صورتی که این بیماری زود تشخیص داده شود، قابل درمان است اما اگر تشخیص این بیماری به طول بینجامد می‌­تواند منجر به مرگ افراد گردد.
این بیماری می‌­تواند بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. سرطان ریه ممکن است در اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد گردد.
این بیماری به علت ضعف سیستم ایمنی بدن زنان در اثر مصرف سیگار دیده می­‌شود. در صورتی که به سرطان ریه مبتلا شده‌اید، می‌توانید با متخصص  ریه مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

علائم بیماری سرطان برونشیت چیست؟

• تغییر خلق و خو
  • خستگی مفرط
  • ضخیم و دردناک شدن نوک انگشتان
  • از دست دادن اشتها
  • رشد غیر طبیعی سینه‌­ی مردان
  • سرفه‌­های مکرر
  • گرفتگی صدا
  • درد کمر و شانه
  • ضعف عضله

چه داروهای شیمیایی برای درمان بیماری برونشیت تجویز می­‌شوند؟

در صورتی که هر یک از علائم بیماری برونشیت را در خود مشاهده نمودید و به پزشک مراجعه کردید ممکن است پزشک برای درمان شما داروهای شیمیایی تجویز نماید.
ممکن است پزشک برای شما داروی گشاد کننده‌­ی مجاری هوا (برونکودیلاتور) تجویز نماید. این دارو تنفس را برای شما راحت­تر می­‌کند و باعث می­‌شود هوای بیشتری وارد شش‌­ها شود.

هرچند که استفاده از آنتی بیوتیک در روند بهبودی و درمان تاثیری ندارد، اما در صورتی که پزشک تشخیص دهد که شما دچار عفونت ریوی هستید برایتان این دارو را تجویز می‌­کند.

در صورتی که فرد مبتلا به بیماری برونشیت، دچار تنگی نفس حاد باشد، پزشک داروی تئوفیلین را به صورت قرص برایتان تجویز می­‌نماید. اگر بیماری شما با وجود استفاده از داروهای ذکر شده بهبود نیافت، پزشک برای شما داروی استروئید را به صورت قرص یا اسپری تجویز می­‌نماید.