آشنایی با روش های درمان تنگی نفس

تنگی نفس، به مشکلی گفته می‌شود که در آن احساس تنگی در قفسه سینه می‌کنید که ممکن است باعث شود نتوانید نفس عمیق بکشید. علائم تنگی نفس ممکن است مختلف باشند. علاوه بر آن این یک علامت است که می‌تواند با بسیاری از بیماری‌های مختلف مانند آسم، نارسایی قلبی و بیماری ریوی مرتبط باشد.

تنگی نفس چیست؟

به شرایطی که نمی‌توانید هوای کافی را وارد ریه‌های خود کنید، تنگی نفس می‌گویند. این می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات مختلف سلامتی، یا به دلیل تنگی نفس عصبی باشد. ممکن است آن را به صورت احساس تنگی در قفسه سینه یا عدم توانایی در نفس کشیدن عمیق تجربه کنید.
تنگی نفس اغلب نشانه مشکلات قلبی و ریوی است. اما همچنین می‌تواند نشانه‌ای از شرایط دیگر مانند آسم، آلرژی یا استرس و اضطراب نیز باشد. ورزش شدید یا سرماخوردگی نیز می‌تواند باعث تنگی نفس شما شود.

آیا تنگی نفس خطرناک است؟

گاهی اوقات، علائم تنگی نفس می‌تواند نشانه‌ای از یک وضعیت پزشکی مهمتر که خطر مرگ را افزایش می‌دهد باشد.  اگر هر کدام از شرایط زیر را داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید:
•    به طور ناگهانی دچار مشکل تنفسی شدید.
•    تنگی نفس شدید (نمی توانید نفس خود را حبس کنید).
•    پس از ۳۰ دقیقه استراحت همچنان احساس تنگی نفس دارید.

چه کسانی دچار تنگی نفس می‌شوند؟

از آنجایی که تنگی نفس علل زیادی دارد، در بین مردم بسیار شایع است. هر کسی می‌تواند آن را تجربه کند، اما بیشتر ممکن است در افرادی که مبتلا به بیماری خاصی هستند مشاهده شود.
بیشتر موارد تنگی نفس به دلیل مشکلات قلبی یا ریوی است. همچنین تنگی نفس عصبی نیز شایع است. قلب و ریه‌های شما در انتقال اکسیژن به بافت‌ها و حذف دی اکسید کربن نقش دارند و بروز مشکل در هر یک از این بافت‌ها بر تنفس شما تاثیر می‌گذارد.
احساس تنگی نفس ممکن است حاد باشد و فقط چند روز یا کمتر طول بکشد. در موارد دیگر، مزمن است و بیش از سه تا شش ماه طول می‌کشد.

علائم تنگی نفس حاد

تنگی نفسی که به طور ناگهانی ایجاد می‌شود (به نام حاد) دلایل محدودی دارد، از جمله:
•    آنافیلاکسی
•    اضطراب: استرس و اضطراب می‌تواند باعث هیپرونتیلاسیون (تنفس سریع و سنگین) شود که به آن تنگی نفس عصبی گفته می‌شود.
•    آسم: باریک شدن مجاری تنفسی ناشی از آسم می‌تواند باعث ایجاد مشکل در تنفس شود.
•    مسمومیت با مونوکسید کربن
•    تامپوناد قلبی (مایع اضافی در اطراف قلب)
•    بیماری ریه: آسیب به بافت ریه ناشی از بیماری‌هایی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) مربوط به سیگار کشیدن می‌تواند باعث تنگی نفس شود. همچنین تومور‌هایی مانند سرطان ریه نیز می‌توانند باعث تنگی نفس شوند.
•    بیماری کرونا (ویروس کووید 19)
•    حمله قلبی: انسدادی که جریان خون را به قلب متوقف می‌کند می‌تواند باعث تنگی نفس شود. اگر متوجه این نوع علائم تنگی نفس همراه با سایر علائم حمله قلبی شدید، با اورژانس تماس بگیرید.
•    آریتمی قلبی (مشکلات ریتم قلب)
•    نارسایی قلبی: در هنگام نارسایی قلبی، خون نمی‌تواند قلب را به درستی پر و خالی کند. این وضعیت ممکن است باعث تجمع مایع در ریه‌های شما شود و تنفس را دشوار کند.
•    پنومونی و سایر عفونت‌های ریوی
•    پنوموتوراکس (جمع شدن ریه)
•    آمبولی ریه: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در ریه‌های شما لخته خون ایجاد شود. این وضعیت یک موقعیت اورژانس پزشکی است.
•    از دست دادن خون ناگهانی
•    انسداد راه هوایی فوقانی (انسداد در مجرای تنفسی)
•    آلرژی: افراد اغلب در طول یک واکنش آلرژیک احساس تنگی نفس می‌کنند.
•    خفگی: انسداد در گلو می‌تواند حرکت هوا را به داخل و خارج از ریه‌ها دشوار کند. استنشاق غذا یا ورود یک شی خارجی به ریه‌ها نیز جریان هوا را مسدود می‌کند.

علائم تنگی نفس مزمن

در مورد تنگی نفسی که هفته‌ها یا بیشتر طول کشیده باشد (که به آن تنگی نفس مزمن گفته می‌شود)، اغلب به دلیل موارد زیر است:
•    آسم
•    بیماری انسدادی مزمن ریه
•    اختلال عملکرد قلب
•    بیماری بینابینی ریه
•    چاقی
•    پلورال افیوژن (جمع شدن مایع در اطراف ریه‌ها)

علائم مختلف تنگی نفس

تعدادی دیگر از شرایط وجود دارد که می‌تواند دریافت هوای کافی را سخت کند. این موارد شامل موارد زیر می‌شوند:

مشکلات ریوی

•    کروپ (به ویژه در کودکان خردسال)