انواع متاستاز ریه و راههای درمان آن

انواع متاستاز ریه

انواع متاستازهای ریه بر اساس تعداد، اندازه و محل ایجاد آنها با هم تفاوت دارند. متاستاز می‌تواند در هر بخشی از ریه‌ها ایجاد شود. معمولا آنها در بخش‌های محیطی ریه‌ها قرار می‌گیرند. گاهی نیز به صورت یک تومور منفرد و گاهی به صورت توده‌ای از تومورها ایجاد می‌شوند.

عوارض متاستاز ریه

عوارض تومورهای متاستاتیک در ریه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تجمع مایع بین ریه و دیواره قفسه سینه (افیوژن پلورال) که می‌تواند باعث تنگی نفس یا درد در هنگام نفس کشیدن عمیق شود.
  • گسترش بیشتر سرطان

متاستاز ریه به مغز

متاستاز ریه به مغز استخوان یکی از شایع‌ترین تومورهای مغزی است که نتیجه سرایت سلول‌های سرطانی ریه به مغز است.

سرطان ریه متاستاز به استخوان

در برخی موارد سرطان اولیه در ریه‌ها شروع می‌شود و سپس سلول‌های سرطانی به استخوان‌ها سرایت می‌کنند. در این حالت عملکرد و ویژگی‌های سلول‌های سرطانی استخوان‌ها شبیه ریه‌هاست و به آن سرطان ریه متاستاز به استخوان گفته می‌شود.

راه های پیشگیری از متاستاز ریه

همه سرطان‌ها قابل پیشگیری نیستند. با این حال، می‌توان با رعایت موارد زیر از بروز آنها تا حد زیادی جلوگیری کرد:

  • خوردن غذاهای سالم
  • ورزش منظم
  • محدود کردن مصرف الکل
  • سیگار نکشیدن

راه های درمان متاستاز ریه

گزینه‌های درمانی مختلفی برای بیماران مبتلا به متاستاز ریه وجود دارد. از درمان‌های دارویی گرفته تا رادیوگرافی، لیزر درمانی، جراحی و سایر روش‌های جدیدی که در درمان انواع سرطان‌ها از جمله سرطان ریه از آنها استفاده می‌شود. انتخاب شیوه درمان مناسب به مرحله بیماری، اندازه تومورها و سن و شرایط هر فرد بستگی دارد.

۱. درمان دارویی متاستاز ریه

درمان دارویی که شامل شیمی درمانی، هورمون تراپی و ایمونوتراپی می‌شود، اغلب برای درمان متاستازهای ریه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دارو درمانی به تخریب سلول‌های سرطانی در بدن کمک می‌کند. زمانی که سرطان پیشرفته‌تر است و به سایر اندام‌های بدن سرایت کرده است، این گزینه درمانی ارجحیت دارد. در کنار این داروها، گاهی نیز از انواع داروهای مسکن برای کاهش درد بیماران استفاده می‌شود.

۲. جراحی متاستاز ریه

در برخی موارد، ممکن است جراحی برای برداشتن تومورهای متاستاتیک در ریه نیز انجام شود. این معمولاً در صورتی انجام می‌شود که فردی قبلاً تومور اولیه خود را برداشته باشد یا اگر سرطان فقط به مناطق محدودی از ریه گسترش یافته باشد. همه افراد مبتلا به متاستاز ریه نمی‌توانند جراحی کنند. پزشکان بر اساس مواردی مانند اندازه، تعداد و محل تومورها، میزان کنترل سرطان اولیه و سلامت کلی بیمار تصمیم می‌گیرند که آیا جراحی گزینه مناسبی برای درمان متاستاز ریه است یا خیر.

۳. درمان خانگی متاستاز ریه

یکی از گزینه‌های درمان خانگی متاستاز ریه انجام تمرین‌های مداخلات ذهن مانند یوگا و انرژی درمانی برای مبارزه با سلول‌های سرطانی است. علاوه بر این می‌توان از مکمل‌های غذایی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی یا یک سری محصولات گیاهی نیز برای کمک به درمان متاستاز ریه استفاده کرد. برای مثال علف سوزنی مار می‌تواند برای از بین بردن سلول‌های سرطانی ریه مصرف شود.

۴. طب سنتی برای درمان متاستاز ریه

یکی از گزینه‌های طب سنتی برای درمان متاستازهای ریه طب سوزنی یا طب چینی است. علاوه بر این در طب سنتی از یک سری مکمل‌های گیاهی مانند گیاه گون، ریشه شیرین‌بیان و ریشه مارچوبه نیز برای درمان سرطان ریه استفاده می‌شود که بیشتر نقش آنها تقویت سیستم ایمنی و از بین بردن سلول‌های سرطانی است. رایحه تراپی یکی دیگر از گزینه‌های طب سنتی برای درمان انواع سرطان‌ها از جمله متاستاز ریه است که در آن از یک سری روغن‌ها برای تحریک بخش‌هایی از مغز استفاده می‌شود.

۵. روش های جدید درمان متاستاز ریه

متدهای جدیدی نیز در درمان متاستاز ریه استفاده می‌شوند. یکی از آنها روش درمان فرسایشی است که در آن از فرکانس رادیویی برای ایجاد گرما استفاده می‌شود تا این گرما بتواند به همراه مواد شیمیایی و دیگر روش‌ها، سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

درمان‌های ابلیشن برای متاستازهای ریه توسط جراحان باتجربه تخصصی انجام می‌شود. آنها ممکن است در همه مراکز درمانی در دسترس نباشند. لیزر درمانی یا جراحی لیزری نیز برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. لیزر درمانی معمولاً زمانی استفاده می‌شود که سرطان مجرای تنفسی یا برونش‌ها را مسدود کند.

پرتو درمانی استریوتاکتیک بدن یا رادیوتراپی ابلیاتیو یکی دیگر از درمان‌های جدید برای متاستاز ریه است که دوز بالایی از پرتوهای هدفمند را به سمت سلول‌های سرطانی هدایت می‌کند.

توراسنتز یکی دیگر از گزینه‌های درمان متاستاز ریه است که معمولا برای درمان تجمع غیرطبیعی مایع در فضای بین ریه‌ها و دیواره قفسه سینه استفاده می‌شود. اکسیژن درمانی و استنت‌گذاری از دیگر گزینه‌های درمانی جدیدتر برای متاستاز ریه هستند.

۶. درمان قطعی متاستاز ریه

هیچ درمان قطعی هنوز برای متاستاز ریه وجود ندارد. با این حال برخی از شیوه‌های درمانی در کنار شرایط سلامتی هر بیمار شانس موفقیت بیشتری دارد. برای مثال در صورتی که بیماران امکان جراحی را داشته باشند، معمولا جراحی و برداشتن متاستازها تا حد امکان در کنار دیگر روش‌های درمانی؛ مانند شیمی‌درمانی می‌تواند موفقیت بیشتری را در درمان متاستاز ریه به دنبال داشته باشد.

 

دکتر مهسا موسوی، فوق تخصص بیماری های ریه و آسم

دارای بورد فوق تخصصی، عضو انجمن متخصصان ریه اتحادیه اروپا و ایران

لازم به ذکر است که خدمات اسپیرومتری، برونکوسکوپی، تست خواب و توراسنتز مایع پلور(کشیدن آب ریه) توسط پزشک انجام میشود

جهت هماهنگی با مطب تماس بگیرید

آدرس مطب : مشهد- میدان ده دی-خیابان رازی غربی- بین راضی 8 و 10- ساختمان پزشکان آریا – مطب دکتر مهسا موسوی

شماره تماس : 38584681-051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا