روش های تشخیص سرطان ریه

روش های بسیاری برای تشخیص سرطان ریه هستند که هرکدام از دقت متفاوتی برخوردارند که در ادامه شرح می دهیم:

عکس برداری از ریه

عکس برداری از قفسه سینه می تواند شامل عکس برداری با اشعه ایکس، ام آر آی و سی تی اسکن ریه می شود. دقت کنید که این روش به تنهایی در تشخیص این نوع سرطان کافی نیست.

سونوگرافی از ریه

یکی از روش های تشخیص سلول های سرطانی ریه سونوگرافی است که در این روش از امواج صوتی استفاده می شود. این روش به میزان تجربه تکنسین بستگی دارد که بتواند درست تشخیص دهد.

آزمایش تنفس (PFT)

اندازه گیری میزان تنفس در آزمایش PFTانجام می شود.

آزمایش خلط سینه

زمانی که سرفه می کنیم و سرفه های خلط دار داریم، این سرفه ها از سمت ریه بالا می آیند. در این صورت با آزمایش بر روی خلط های سینه هم می توان سلول های سرطانی ریه را تشخیص داد. دقت کنید که این روش یک روش تشخیصی دقیق نخواهد بود .

نمونه برداری ریه

همانطور که می دانید نمونه برداری یک روش تشخیص قطعی است برای انواع سرطان می باشد. بیوپسی ریه هم روشی قطعی برای تشخیص سرطان ریه است.

درمان سرطان ریه

در مراقبت از سرطان، انواع مختلف پزشکان اغلب با هم کار می‌کنند تا یک برنامه درمانی کلی برای بیمار ایجاد کنند که انواع مختلف درمان را ترکیب می‌کند. به این تیم چند رشته ای می‌گویند. تیم‌های مراقبت از سرطان شامل انواع دیگر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، مانند: دستیاران پزشک، پرستاران، پرستاران سرطان‌شناسی، مددکاران اجتماعی، داروسازان، مشاوران، متخصصان تغذیه و دیگران هستند. درمان سرطان شامل ترکیبی از جراحی برای برداشتن سلول‌های سرطانی و شیمی‌درمانی و پرتودرمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است. سرطان ریه غیرقابل درمان است مگر این‌که بتوان با جراحی کامل سلول‌های تومور را برداشت.

عمل جراحی ریه

جراحی موثرترین درمان برای سرطان ریه است، اما محدود به سرطان‌هایی است که به خارج از ریه‌ها پخش نشده است.

پرتو درمانی ریه

پرتودرمانی، که از پرتوهای انرژی پرقدرت برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می کند، هدف از بین بردن سلول‌های سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول‌های طبیعی بیش از حد است. پرتودرمانی برای افرادی که برای جراحی مناسب نیستند یا از جراحی امتناع می‌ورزند گزینه خوبی است. همچنین می‌تواند پس از جراحی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی مانده استفاده شود.

شیمی درمانی ریه

داروهای شیمی‌درمانی هم برای از بین بردن سلول‌های سرطانی با رشد سریع استفاده می‌شود. داروهای شیمی‌درمانی ممکن است به تنهایی یا همراه با جراحی یا پرتودرمانی تجویز شوند. شیمی‌درمانی اولین انتخاب برای است زیرا معمولاً تا زمانی که تشخیص داده می شود به طور گسترده در بدن پخش می‌شود.

درمان هدفمند ریه

درمان‌های هدفمند مولکولی معمولاً نسبت به شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی آسیب کمتری به سلول‌های طبیعی وارد می‌کنند. مهارکننده‌های تیروزین کیناز داروهایی با مولکول کوچک هستند که در داخل سلول‌های سرطانی کار می‌کنند تا سیگنال‌هایی را که سلول‌های سرطانی برای رشد و تقسیم نیاز دارند، مسدود کنند. آنتی بادی های مونوکلونال پروتئین های سیستم ایمنی ساخته دست بشر هستند که با تداخل با مولکول‌های خاص درگیر در رشد و پیشرفت تومور، مانع از رشد و گسترش سرطان می‌شوند. برخی از درمان‌های دارویی با هدف مولکولی تنها در صورتی کار می‌کنند که سلول‌های سرطانی فرد دارای جهش‌های ژنتیکی خاصی باشند. آزمایش جهش آزمایشگاهی برای تعیین اینکه آیا یک داروی درمانی هدفمند مولکولی در یک فرد خاص مؤثر است یا خیر، در دسترس است.

داروهای درمانی ایمونوتراپی

داروهای ایمونوتراپی از سیستم ایمنی بیمار برای مبارزه با سرطان با تقویت، هدایت یا بازیابی دفاع طبیعی بدن در برابر سرطان استفاده می‌کنند.

 

 دکتر مهسا موسوی، فوق تخصص بیماری های ریه و آسم

دارای بورد فوق تخصصی، عضو انجمن متخصصان ریه اتحادیه اروپا و ایران

لازم به ذکر است که خدمات اسپیرومتری، برونکوسکوپی، تست خواب و توراسنتز مایع پلور(کشیدن آب ریه) توسط پزشک انجام میشود

جهت هماهنگی با مطب تماس بگیرید

آدرس مطب : مشهد- میدان ده دی-خیابان رازی غربی- بین راضی 8 و 10- ساختمان پزشکان آریا – مطب دکتر مهسا موسوی

شماره تماس : 38584681-051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا