استرس چگونه روی ریه‌ها تاثیر می‌گذارد؟

استرس و احساسات شدید می‌تواند باعث مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس و تنفس سریع در فرد شود. در افراد سالم، اثرات ناشی از استرس روی ریه‌ها معمولاً خطرناک نیستند، اما برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند، چنین مواردی می‌تواند علائم بیماری‌شان را بدتر کند. حالا ممکن است از خودتان بپرسید که استرس چگونه می‌تواند این تغییرات اساسی را در ریه‌ ایجاد کند؟ در واقع، استرس باعث ترشح هورمون آدرنالین در طی یک رویداد و اتفاق استرس‌زا یا تهدیدکننده می‌شود. با ترشح آدرنالین، ضربان قلب تندتر شده و مسیر جریان تنفسی ریه‌ها هم برای جذب بیشتر اکسیژن گسترش می‌یابد.

ممکن است چنین تغییری، در افرادی که هیچ مشکل تنفسی ندارند، کاملا نامحسوس بوده و برایشان مسائل جدی را ایجاد نکند. یعنی به طور کلی، افرادی که از سلامتی کامل برخوردار هستند، حتی در بدترین حالات استرس‌زا هم دچار کوچک‌ترین مشکلات تنفسی نمی‌شوند. اما در افرادی که مبتلا به بیماری‌های تنفسی هستند، این موضوع کاملا فرق خواهد کرد. چرا که افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی، در حالت عادی به راحتی قادر به نفس کشیدن نیستند. حالا تصور کنید تمام تغییراتی که در بالا شرح دادیم، به دلیل وجود استرس در فرد بیمار رخ بدهد. در چنین شرایطی فرد بیمار با مشکلات تنفسی بسیار جدی روبه‌رو شده و ممکن است اتفاق‌های بسیار خطرناکی را تجربه کند.

بیماران عزیز از این پس می توانید با مراجعه به بخش ویزیت آنلاین، براحتی معاینه و سوالات خود را از دکتر مهسا موسوی فوق تخصص بیماری های ریوی بپرسید.

 

تاثیرات استرس از دیدگاه علم

زمانی که فرد استرس را تجربه می‌کند، ریه‌ها دچار هایپرونتیلاسیون می‌شوند. هایپرونتیلاسیون معمولا به برهم خوردگی نظم سیستم خودکار تنفسی گفته می‌شود که در آن، ریه بیش از میزان احتیاج ضروری بدن، عمل دم و بازدم را انجام می‌دهد. از طرفی دیگر، پاسخ بدن به استرس با آزاد شدن مولکول‌هایی مانند هیستامین‌ها و لکوترین‌ها همراه می‌شود که موجب باریک شدن مسیر جریان تنفسی در ریه و ایجاد مشکلات تنفسی در فرد می‌شود. مطالعات ثابت کرده است که استرس خطر حملات آسم در کودکان مبتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. با این که استرس باعث به وجود آمدن آسم نمی‌شود، اما می‌تواند پاسخ التهابی بدن به محرک‌های آسم را افزایش بدهد. این به نوبه‌ی خود مدت، دفعات و شدت علایم آسم را بیشتر می‌کند.

استرس فعالیت عصب واگ را هم تحریک می‌کند. عصب واگ نقش بسیار مهمی در تنفس دارد. چرا که این عصب به ماهیچه‌ی حساسِ مسیر جریان تنفسی متصل است. با انقباض و باریک شدن برونش‌ها (مسیر تنفسی بزرگی که از نای به ریه‌ها منتهی می‌گردد)، فرایند تنفس برای فرد بسیار سخت‌تر می‌شود. با توجه به دلایل علمی ذکر شده، چنین می‌توان نتیجه گرفت که استرس برای افراد مبتلا به بیماری تنفسی حکم سم را دارد و بسیار خطرناک است.

 

دکتر مهسا موسوی، فوق تخصص بیماری های ریه و آسم

دارای بورد فوق تخصصی، عضو انجمن متخصصان ریه اتحادیه اروپا و ایران

لازم به ذکر است که خدمات اسپیرومتری، برونکوسکوپی، تست خواب و توراسنتز مایع پلور(کشیدن آب ریه) توسط پزشک انجام میشود

جهت هماهنگی با مطب تماس بگیرید

آدرس مطب : مشهد- میدان ده دی-خیابان رازی غربی- بین راضی 8 و 10- ساختمان پزشکان آریا – مطب دکتر مهسا موسوی

شماره تماس : 38584681-051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + سه =

دکمه بازگشت به بالا