بیماری آسم چیست؟

بیماری آسم یک بیماری تنفسی مزمن است که باعث تورم و تنگی مجاری هوایی در ریه می‌شود. افراد مبتلا به آسم ممکن است دچار سرفه، خلط، تنگی نفس، و خس خسی در سینه شوند. آسم معمولا به واسطه واکنش غیرطبیعی بدن به مواد تحریک‌کننده مانند غبار، مواد شیمیایی، دود سیگار یا حیوانات خانگی رخ می‌دهد. درمان آسم شامل داروهای ضد التهاب و داروهای تسکینی است که به کنترل علائم و پیشگیری از حملات آسم کمک می‌کنند.

تشخیص بیماری آسم چگونه است؟

تشخیص بیماری آسم معمولاً از طریق تاریخچه پزشکی، امتحان جسمی و آزمون‌های تشخیصی انجام می‌شود. روش‌های تشخیص بیماری آسم شامل:
1. انجام آزمایش‌های تنفسی مانند آزمون اسپیرومتری برای اندازه‌گیری حجم هوایی تنفسی و سرعت جریان هوایی.
2. استفاده از تست‌های آلرژی مانند تست پوستی یا آزمایش خون برای شناسایی عوامل آلرژیک.
3. انجام آزمون‌های تشخیصی مانند آزمایش‌های خون برای اندازه‌گیری سطح آنتی‌بادی‌های IgE.
4. استفاده از تست‌های اکسیژن و دی‌اکسیدکربن برای اندازه‌گیری سطح گازهای خونی.
5. مشاوره با پزشک تنفسی برای تشخیص دقیق و تعیین برنامه درمانی مناسب.

درمان بیماری آسم؟

درمان بیماری آسم شامل استفاده از دو نوع دارو است: داروهای برای کنترل علائم آسم در طولانی مدت و داروهای تسکینی برای استفاده در هنگام حملات آسم. درمان آسم عبارت است از:
1. داروهای ضد التهاب مانند استروئیدهای دستگاه تنفسی برای کنترل التهاب و تورم مجاری هوایی.
2. داروهای برونکودیلاتور برای گشودن مجاری هوایی و کمک به تسهیل تنفس.
3. استفاده از داروهای ضد آلرژی مانند آنتی‌هیستامین‌ها برای کنترل واکنش‌های آلرژیک.
4. آموزش به بیمار در مورد شناسایی علائم آسم و استفاده از داروها به صورت صحیح.
5. اجتناب از عوامل تحریک‌کننده مانند دود سیگار، غبار، مواد شیمیایی و حیوانات خانگی.
6. درمان همزمان سایر بیماری‌ها مانند آلرژی‌ها یا آنفلوآنزا که می‌توانند حملات آسم را تشدید کنند.