عوارض لوبکتومی چیست؟

نحوه انجام لوبکتومی چگونه است؟

لوبکتومی در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. شاید قبل یا بعد از جراحی، از طریق وریدی آنتی بیوتیک تجویز شود.

فرد را با استفاده از یک لوله تنفسی که در گلو قرار دارد، روی یک ونتیلاتور قرار می دهند. شاید یک سوند ادراری برای تخلیه ادرار در حین و بعد از عمل قرار داده شود.

ضربان قلب، فشار خون و تنفس، در طول عمل کنترل می شود.

در لوبکتومی باز قرار دارید، برشی در کنار بدن که بافت برداشته خواهد شد، ایجاد می شود. برش به احتمال زیاد از قسمت جلوی قفسه سینه در اطراف نوک پستانک شروع می شود. حتی ممکن است به پشت تا قسمت زیر تیغه شانه امتداد پیدا کند.

ابزاری برای از هم جدا کردن دنده ها استفاده می شود. پزشک با بخیه بافت را برداشته و برش را می بندد.

اگر در حال انجام یک روش VATS یا RATS هستید، سه یا چهار برش کوچک در اطراف ناحیه لوب ایجاد می شود. سپس می توان یک توراکوسکوپ، یک لوله کوچک با نور و یک دوربین کوچک را به داخل حفره قفسه سینه وارد کرد. توراکوسکوپ تصاویر را به صفحه رایانه می فرستد تا به جراح در تجسم منطقه کمک کند.

سپس ابزارهای جراحی از طریق برش های دیگر وارد شده و برای از بین بردن بافت آسیب دیده استفاده می شود.

پس از انجام هر دو عمل جراحی، یک لوله در قفسه سینه در ناحیه جراحی قرار می گیرد تا بتواند مایعات و هوا اضافی را برای مدت زمانی به خارج از قفسه سینه تخلیه کند. جراح برش ها را با بخیه می بندد.

بهبودی بعد از لوبکتومی چه مدت طول می کشد؟

حدود یک روز بعد از لوبکتومی، در بخش مراقبت های ویژه (ICU) تحت نظر خواهید بود. اکثر افراد بسته به نوع لوبکتومی که انجام شده است، بین چهار تا هفت روز در بیمارستان بستری می شوند.

عوارض لوبکتومی چیست؟

پیشرفت در VATS و جراحی باز قفسه سینه به بهبود نتایج لوبکتومی کمک کرده است. بیشتر عوارض جراحی در روزهای بعد از عمل شروع به نشان دادن علائم می کند، اما برخی از آنها شاید بعداً ادامه داشته یا ایجاد شوند.

آریتمی قلبی

آریتمی دهلیزی، ضربان قلب نامنظم است که از حفره های فوقانی قلب شروع می شود.

آریتمی قلبی در بیمارانی که تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرند شایع است و این یکی از رایج ترین عوارض مربوط به لوبکتومی است. این وضعیت می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

نشت مداوم هوا

نشت هوا پس از جراحی ایجاد می شود. این مشکل معمولاً گذرا ست و تقریباً در ۵۰٪ افرادی که بخشی از بافت ریه را برداشته اند رخ می دهد.

معمولاً طی چند ساعت یا چند روز مشکل به خودی خود برطرف می شود. در شرایط دیگر، لازم است لوله قفسه سینه بعد از عمل بیش از زمان برنامه ریزی شده در جای خود باقی بماند.

اتلکتازی ریه

وقتی ریه روی هم میخوابد (معروف به آتلکتازی)، کیسه های هوا با هوا پر نمی شوند، بنابراین ریه نمی تواند کار کند. این خطر غیر معمول، اما جدی، پس از جراحی است. آتلکتازی اغلب نتیجه استفاده طولانی مدت از دستگاه تنفس و عدم توانایی سرفه است.

پنومونی

آتلکتازی می تواند به شرایط جدی تر، از جمله ذات الریه، منجر شود. این عفونت می تواند جزئی باشد و یا منجر به یک وضعیت جدی شود. بررسی ها نشان می دهد که خطر ابتلا به ذات الریه بعد از جراحی قفسه سینه حدود ۶٪ است.

نیاز به ماسک تنفسی برای مدت طولانی پس از جراحی نگرانی افرادی است که جراحی سرطان ریه دارند. اگر با عارضه دیگری از لوبکتومی مانند عفونت بعد از عمل روبرو شوید، شاید تهویه طولانی مدت لازم باشد.

خون ریزی بیش از حد

به نظر می رسد خونریزی بیش از حد پس از لوبکتومی تقریباً در ۳٪ موارد اتفاق میفتد. در این صورت احتمال دارد برای کنترل خونریزی دوباره به جراحی دیگری نیاز داشته باشید.

فیستول Bronchopleural

یک فیستول برونکوپلورال نادر، اما به طور بالقوه کشنده، یک مجرای غیرطبیعی است که بین مجاری تنفسی بزرگ ریه ها و فضاهای بین غشای ریه قرار می گیرد. در صورت بروز آن، برای رفع مشکل نیاز به جراحی خواهید داشت.

لخته شدن خون

ترومبوز ورید عمقی (DVT)، یا لخته شدن خون در پاها، می تواند به ریه ها منتقل شود. این به عنوان آمبول ریوی شناخته می شود و یکی از جدی ترین عوارض بالقوه جراحی قفسه سینه است.

پزشک اقدامات احتیاطی را برای پیشگیری از این مشکل انجام می دهد و باید هر توصیه ای را که برای کاهش خطر انجام می شود دنبال کنید، که احتمال دارد شامل مصرف داروهای ضد انعقاد خون یا رعایت یک برنامه خاص برای راه رفتن و استراحت باشد.

درد بعد از عمل

جراحی با سطح کمتری درد همراه است. در حقیقت، بررسی ها نشان داده است که دوره نقاهت پس از لوبکتومی VATS اغلب کوتاهتر بوده و درد پس از عمل کمتر از لوبکتومی باز است.

هنگامی که درد ایجاد می شود، معمولاً با استفاده از ترکیبی از روش های درمانی مانند داروهای مسکن و روش های کنترل درد مداخله ای، این درد برطرف می شود.

بیماران عزیز از این پس می توانید با مراجعه به بخش ویزیت آنلاین، براحتی معاینه و سوالات خود را از دکتر مهسا موسوی فوق تخصص بیماری های ریوی بپرسید.

درد مزمن

یکی از رایج ترین مشکلات طولانی مدت که شاید مجبور شوید با آن کنار بیایید سندرم پس از پنومونکتومی یا سندرم درد توراکوتومی است.

این مشخصه با درد مداوم قفسه سینه، ناراحتی تنفسی، احساس سوزش و یا درد همراه با حرکت پس از جراحی است.

بین ۵۰ تا ۷۰ درصد افرادی که تحت برداشتن بافت ریه قرار می گیرند، به مدت دو ماه یا بیشتر بعد از جراحی احساس درد می کنند. بیش از ۴۰٪ هنوز یک سال بعد از عمل درد دارند. در کل، ۵٪ سطح قابل توجهی از درد را تجربه می کنند.

مرگ

در همه جراحی ها همچنین خطر مرگ و میر دارند. خوشبختانه، هر دو شکل جراحی لوبکتومی میزان مرگ و میر کمی دارد.

تخمین زده شده است که مشکلات مربوط به جراحی در 1 تا 3 نفر از کسانی که یا توراکوتومی باز یا VATS داشته اند، می تواند باعث عوارض کشنده شود. در این موارد، ذات الریه و نارسایی تنفسی شایع ترین دلایل مرگ بیماران هستند.