راههای تشخیص سینه پهلو یا پنومونی

پزشک با گرفتن سابقه پزشکی شما شروع می‌کند. او از شما در مورد ظهور علائم و سلامت کل سوال می‌پرسد. سپس نوبت معاینه بدنی است. شامل گوش دادن به ریه‌ها با استتوسکوپ برای هرگونه صدای غیر طبیعی، مانند صدای خس خس. بسته به شدت علائم و خطر ابتلا به عوارض، پزشک ممکن است دستور یک یا چند مورد از این آزمایش های را نیز بدهد:

۱. اشعه ایکس قفسه سینه

اشعه ایکس به پزشک کمک می‌کند تا علائم التهاب در قفسه سینه را جستجو کند. همچنین در تعیین محل و میزان التهاب نیز کاربرد دارد.

۲. کشت خون

در این آزمایش از یک نمونه خون برای تأیید عفونت استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند به شناسایی عامل مشکل شما نیز کمک کند.

۳. کشت خلط

درکشت خلط، نمونه‌ای از مخاط پس از سرفه شدید جمع شده، سپس برای یافتن علت عفونت به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

۴. پالس اکسی متری

پالس اکسی متری میزان اکسیژن موجود در خون را اندازه می‌گیرد. سنسوری که روی یکی از انگشتان قرار دارد می‌تواند نشان دهد که آیا اکسیژن به میزان کافی از ریه‌ها به جریان خون حرکت می‌کند یا خیر.

۵. سی تی اسکن

سی تی اسکن تصویری واضح‌تر و دقیق تر از ریه‌ها ارائه داده و مسیر برای درمان عفونت ریه را آسان‌تر می‌کند.

۶. نمونه سیال

اگر پزشک فوق تخصص بیماری های ریه به وجود مایعات در فضای پلور قفسه سینه شک کند، ممکن است با استفاده از سوزنی که بین دنده‌ها وارد می‌شود، نمونه مایع بگیرید. این آزمایش می‌تواند به شناسایی علت عفونت کمک کند.

۷. برونکوسکوپی

با برونکوسکوپی مجاری هوایی ریه بررسی می‌شود.  این کار را با استفاده از دوربین موجود در انتهای یک لوله انعطاف پذیر انجام می‌دهند که به آرامی در گلو و ریه‌ها هدایت می‌شود. اگر علائم اولیه شدید باشد یا در صورت بستری بودن در بیمارستان و عدم پاسخ به آنتی‌بیوتیک، ممکن است پزشک این آزمایش را انجام دهد.

پنومونی پیاده روی

پنومونی پیاده روی یک مورد خفیف‌تر از ذات الریه است. مبتلایان به این نوع پنومونی حتی نمی‌دانند که دچار ذات الریه هستند، زیرا علائم آن بیشتر شبیه عفونت خفیف تنفسی است تا پنومونی.

علائم پنومونی پیاده‌روی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• تب خفیف
  • سرفه خشک بیش از یک هفته
  • لرز
  • درد قفسه سینه
  • کاهش اشتها

علاوه بر این، ویروس‌ها و باکتری‌ها، مانند استرپتوکوکوس پنومونی یا هموفیلوس آنفلوانزا، اغلب باعث پنومونی می‌شوند. اما در پنومونی پیاده روی باکتری‌هایی مانند مایکوپلاسما پنومونیه، کلامیدوفیلیا پنومونیه و لژیونلا پنومونیه عامل بیماری هستند.

علی‌رغم خفیف‌تر بودن، پنومونی پیاده روی ممکن است به دوره بهبودی طولانی‌تر از پنومونی نیاز داشته باشد.

آیا پنومونی یا ذات الریه یک بیماری ویروسی است؟

چندین نوع مختلف از عوامل عفونی می‌توانند باعث این بیماری شوند. ویروس‌ها فقط یکی از آن‌ها هستند. بقیه شامل باکتری و قارچ هستند.

• برخی از نمونه های عفونت‌های ویروسی که می‌توانند باعث ذات الریه شوند عبارتند از:
  • آنفولانزا
  • عفونت ویروس سن سیشیال تنفسی RSV
  • رینو ویروس‌ها (سرماخوردگی)
  • عفونت ویروس پارا آنفولانزا  انسانی (HPIV)
  • عفونت متاپنوموویروس انسانی (HMPV)
  • سرخک
  • آبله مرغان (ویروس واریسلا زوستر)
  • عفونت آدنوویروس
  • ابتلا به ویروس کرونا

اگرچه علائم پنومونی ویروسی و باکتریایی بسیار مشابه است، موارد پنومونی ویروسی اغلب خفیف‌تر از موارد پنومونی باکتریایی است. طبق گزارش NIH، افراد مبتلا به ذات الریه ویروسی در معرض خطر ابتلا به پنومونی باکتریایی هستند.

یک تفاوت بزرگ بین پنومونی ویروسی و باکتریایی، در درمان آن ها است. عفونت های ویروسی به آنتی بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهند. بسیاری از موارد پنومونی ویروسی ممکن است با مراقبت در منزل بهبود یابد، اگرچه بعضی اوقات لازم است دارو ضد ویروس تجویز شود.

پنومونی یا سینه پهلو  در مقابل برونشیت

پنومونی و برونشیت دو بیماری متفاوت هستند. پنومونی التهاب کیسه‌های هوا موجود در ریه‌هاست. برونشیت التهاب لوله‌های برونشیت؛ لوله‌هایی که از نای به ریه‌ها منتهی می‌شوند.

عفونت‌ها باعث ایجاد پنومونی و برونشیت حاد می‌شوند. علاوه بر این، برونشیت پایدار یا مزمن می‌تواند از طریق استنشاق آلاینده‌ها مانند دود سیگار ایجاد شود.

عفونت ویروسی یا باکتریایی می‌تواند منجر به برونشیت حاد شود. در صورت عدم درمان، می‌تواند به پنومونی تبدیل شود. گاهی اوقات به سختی می‌توان گفت که آیا این اتفاق افتاده است یا خیر. علائم برونشیت و علائم ذات الریه بسیار مشابه است.

اگر برونشیت دارید، درمان آن برای جلوگیری از ابتلا به پنومونی مهم است. برای درمان به پزشکان متخصص مراجعه کنید.

سینه پهلو یا ذات الریه یا پنومونی در کودکان

پنومونی می‌تواند یک بیماری نسبتاً شایع در دوران کودکی باشد. محققان تخمین می‌زنند سالانه ۱۲۰ میلیون مورد پنومونی در کودکان وجود دارد.

دلایل پنومونی با سن می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، ذات الریه به علت ویروس‌های تنفسی، استرپتوکوکوس پنومونیا و هموفیلوس آنفلوانزا در کودکان زیر ۵ سال شایع است.

ذات الریه به علت مایکوپلاسما پنومونی به طور مکرر در کودکان بین ۵ تا ۱۳ سال مشاهده می‌شود. مایکوپلاسما پنومونیه یکی از عوامل پنومونی پیاده روی است که نوع خفیف‌تر ذات الریه می‌باشد.

در صورت مشاهده موارد زیر در فرزندتان به  متخصص کودکان مراجعه کنید:

• مشکل در تنفس

• کمبود انرژی

• تغییرات اشتها

آدرس مطب : مشهد- میدان بیمارستان امام رضا- ساختمان پزشکان سیمرغ – طبقه سوم – مطب دکتر مهسا موسوی